poniedziałek, 16 marca 2015

Jak przestać odwlekać.


Z odwlekaniem działania spotykamy się w każdej dziedzinie życia: umówienie wizyty u lekarza, uzupełnienie i zaniesienie dokumentów do urzędu, naprawienie domowego sprzętu. Odkładamy, a często nawet nie zaczynamy działania i nie realizujmy pewnych zadań.


Powody przez które odwlekamy:

1. Strach. Najczęściej odkładają w czasie osoby, które przewidują trudności w zadaniu i boją się porażki i krytyki. Odwlekanie sprawia, że patrzymy negatywnie na wszystko, z czym mamy coś wspólnego, a także na nas samych i na nasze możliwości. Nie owlekamy działania w czasie, bo jesteśmy szaleni, przekorni, czy głupi. Po prostu boimy się własnego samosądu. Nie jest to, żadna wada charakteryzująca danego człowieka. W ten sposób staramy się opóźnić to, co nieprzyjemne.
                                                                                                   
2. Natychmiastowa nagroda. Odwleka się daną czynność, dzięki czemu pozbywamy się stresu z nią związaną. Bardzo łatwo wpaść w nawyk odkładania rzeczy na później, bo od razu dostajemy nagrodę i wyzbywamy się złego samopoczucia. Mimo, że jest to samodestrukcyjną, jednak skuteczną przyczyną odwlekania. Po co iść na siłownię, kiedy na zewnatrz pada, spocisz się i zmęczysz, a na kanapie od razu masz wszystko co Ci potrzebne do szczęścia, a pod kocem tak ciepło.

Bardzo często jesteśmy krytyczni względem siebie i ciągle podnosimy poprzeczkę, która nas paraliżuje i uniemożliwia pójście dalej, dlatego że wiąże się z poczuciem z góry założonej porażki. Nadmierny perfekcjonizm jest przyczyną obawy, że coś się nie uda, za czym idzie odkładanie zadania, któremu podnieśliśmy poprzeczkę. Perfekcjonista jest mniej odporny na możliwe niepowodzenie, które wiąże się automatycznie ze spadkiem samooceny.

Odwlekanie przyczynia się do:

1.   Spadku samooceny. Gdy nie realizujemy zadania, automatycznie spada na nas fala samokrytycyzmu.
2.  Braku równowagi między pracą, a odpoczynkiem. Towarzyszy nam ciągły stres, który w podświadomości śledzi wszystkie czekające sprawy.

Jak pokonać strach?

Za dużą częścią odwlekania stoi strach, który nas powstrzymuje na tyle, że ciągle przesuwamy w czasie, co nieuniknione. Do momentu, kiedy zniknie zagrożenie jesteśmy w stanie ciągłego napięcia i stresu. Żeby się pozbyć tego uczucia, trzeba być konsekwentnym, mieć plan, różne możliwości rozwiązania i działać!

1. Co się może wydarzyć? Zadaj sobie pytanie, co najgorszego może się stać, jeśli coś zrobisz? Czego tak naprawdę się obawiasz?

2. Co wtedy? Jak ten najgorszy scenariusz będzie miał miejsce, to co zrobisz? Jak stracisz pieniądze, jakie widzisz rozwiązania? Od kogo pożyczysz, gdzie znajdziesz pracę. Inne możliwości.  Plan A, B i C.

3. Co mogę zrobić, żeby zmniejszyć możliwość wystąpienia przerażającej sytuacji? Czy jest coś, co może sprawić, że odniesiemy sukces? Poprosić kogoś o pomoc? Radę? Dokształcenie się?

Przestań odwlekać i:

1. Prowadź sumienny dziennik dnia. Spisuj wszystko, co robisz. Pozwoli Ci to wyeliminować niepotrzebne czynności, które odciągają Cię od pracy. Prowadzenie takiego dziennika pomaga kontrolować czas i wypracowywać dobre nawyki. Ten sposób wprawi, że wymówka typu nie mam czasu, nie będzie miała miejsca.

2.Wyznacz sobie do każdego zadania cel, który bardziej Cię zdeterminuje i dowartościuje.

3. Zawsze miej plan B i C w zanadrzu. Jeżeli jesteś perfekcjonistą, posiadanie takiego planu zmniejszy ryzyko spadku własnej wartości.  Poczytaj biografię ludzi sukcesu, żaden z nich nie był idealny, musiał mieć po drodze parę upadków, żeby w końcu dostać się na szczyt. Zainspiruj się!

4. Zastąp wyrażenie muszę, wyrażeniem zrobię to. Kiedy cały czas w głowie myślisz, że musisz coś zrobić i to musisz to nie koniecznie chcesz, albo w ogóle nie chcesz no, ale musisz. Automatycznie programujesz swoją podświadomość, na to, że ona tego nie chce robić, więc, po co ma to robić?

5.  Zaplanuj dobrze projekt. Ile czasu potrzebujesz do jego wykonania. Rozpisz wszystko w małych partiach, możliwych do wykonania. Nie wszystko na raz, nie chcemy się przez nadmiar zniechęcić, dlatego najlepiej małymi kroczkami.

6. Zacznij działać, może wpis o koncentracji Ci w tym punkcie pomoże.

7. Po każdym bloku pracy, nagradzaj się. Zrób sobie przerwę, albo zmień zadanie na bardziej przyjemne.

8. Spisuj i zaznaczaj czas, jaki poświęcasz na dany projekt. Podkreśl to, co osiągnąłeś.  Jest to w pewien sposób nagroda dla naszego poczucia wartości.

9. Zawsze zostawiaj jeden dzień odpoczynku w tygodniu. Służy on regeneracji i rozrywce.

10. Nie kończ zadania w trudnym momencie, lepiej przeciągnij czas pracy. Gdy skończysz w momencie, który jest trudny do przebrnięcia, uwierz będziesz odwlekać powrót do niego.

11. Zdaj sobie sprawę z korzyści długoterminowych. Jeżeli wstaniesz i pójdziesz na siłownię, zamiast siedzieć na kanapie, w przyszłości będziesz cieszyć się zdrowiem i nienaganną sylwetką.

Nic, tylko działanie doprowadza nas do realizacji celu. 

Dlatego do dzieła, jak zaczniesz dzisiaj, to jutro będziesz o jeden dzień przed tymi, którzy powiedzieli od jutra.

Pozycje dotyczące odwlekania, które mogą Was zainteresować:

1.     Brian TracyZjedz tę żabę.
2.   Bartek PopielPrzestań odwlekać i zacznij działać!


Dziękuję za poświęcony mi czas. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Instagram

Jestem na instagramie