wtorek, 10 marca 2015

Medytacja dla początkujących


Medytacja zawsze była i jest dla mnie niewyjaśnionym tworem, do którego podchodziłam z ogromnym dystansem, ale i zainteresowaniem. Przełamaniem mojej niepewności było po prostu spróbowanie.

Czym jest medytacja? Dla każdego czymś innym, dla jednych jest to oczywiste dla innych sztywnymi regułami. Najprościej rzecz ujmując, mimo że wydaje się, że nasze ciało odpoczywa, jest wyłączone, to jednak umysł jest aktywny. Medytacja pozwala nam na przezwyciężenie wewnętrznych ograniczeń, pójść krok dalej.

Żeby dojść do różnych dobrodziejstw, jakie śle nam medytacja, potrzebny jest wysiłek i dyscyplina.

Jakie mamy korzyści z medytacji?

Medytacja powoduje, że w naszym organizmie wiele się dzieje, przede wszystkim w strefie duchowej widzimy niesamowite zmiany. U niektórych widać to bardziej u innych mniej. Uważam, że jest to zależne od tego, w jaki sposób podchodzi się do tematu i praktyk.

Korzyści fizyczne:

·        Likwidacja napięć mięśni.
·        Zwolnienie bicia serca.
·        Regulacja przemiany materii.
·        Zmniejszenie bezsenności.
·        Unormowanie ciśnienia.
·        Zwiększenie wydajności sercowo-naczyniowej.

Korzyści psychiczne:

·        Zmniejszenie stresu.
·        Zmniejszenie negatywnych emocji.
·        Harmonia umysłu.
·        Akceptacja samego siebie.
·        Zwiększa empatię.

Medytacja wymaga systematyczności i wytrwałości. Regularna i cierpliwa praktyka przyniesie z czasem nieprawdopodobne efekty. Należy do medytacji podchodzić z powagą i miłością. Gdy nie jesteśmy do końca przekonani do tego, nie zaczynaj, zostaw, wróć później. Wycisz się.


Medytacja składa się z:

1. Przyjmowanie pozycji ciała. Pozycja, którą przyjmujesz powinna być wygodna i stabilna, przez to unikniesz dekoncentracji związanych z utratą równowagi, czy drętwieniem części ciała. Kręgosłup powinien zostać prosty, a głowa pionowo. Dzięki temu organy wewnętrzne mogą prawidłowo funkcjonować.
2.   Rozpoczęcie medytacji:
·     Zamknij oczy.
·     Oddychaj. Zarówno wciągaj i wydychaj powietrze nosem. Staraj się to robić naturalnie. Zobaczysz, że wraz z praktyką oddechy będą bardziej niezauważalne.
·    Wprowadź ciało w stan relaksu. Oddychaj regularnie i odliczaj od tyłu, na początku może być to 50, wraz z czasem będzie się ona zmieniać.
3.   Medytacja.
4.   Wyjście z medytacji. Skup się na wszystkich częściach ciała, odzyskaj napięcie w mięśniach i otwórz oczy.

Miejsce do medytacji.

Miejsce do medytacji powinno być odosobnione. Musisz być pewny, że nikomu nie przeszkadzasz i nikt nie przeszkodzi Tobie. Najlepiej, kiedy wyznaczysz sobie stałe miejsce, ale to nie oznacza, że nie możesz praktykować jej gdzie indziej, wręcz przeciwnie, ale o tym, kiedy indziej.

Dla atmosfery przyjazny jest półmrok, obecność świec i kadzidełek, ułatwia nam to się wczuć, ale nie jest to konieczne.

Jak pozbyć się myśli?

Jest to najtrudniejsza rzecz, można pomyśleć, że w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa. Nic jednak bardziej mylnego. Jak wspominałam praktyka jest naszym sprzymierzeńcem.

·        Staraj się obserwować swoje myśli jakby nie były Twoje, stań z boku i oddziel się od niej.
·        Odliczaj jak przy relaksacji.

Medytacja.

Medytacja nas kształtuje, zarówno ciało jak i ducha. Chciałabym tutaj przedstawić najczęstsze rodzaje medytacji, które wykonuję.

1.  Medytacja z relaksacją. Połóż się na plecach w taki sposób, żeby każda część ciała nie przylegała do innej. Oddychaj miarowo i zacznij powoli skupiać się na każdej części osobno. Przykładowo skoncentruj się na małym palcu u lewej stopy. Myśl o nim, poczuj go. Gdy już masz pewność, że jesteś na nim skoncentrowany, przejdź do następnego palca. Każdy fragment ciała kolejno, skup się na jednym na raz, nie śpiesz się, miej pewność. Jest to metoda, którą jeszcze na studiach używałam po ciężkim dniu i zawsze na mnie działa. Nie wiem czy jest to sprawa indywidualna, ale mnie w pewnym momencie przeszywa przyjemna fala ciepła.

2. Medytacja z afirmacją. Sformułuj swoją formułę, powinna być krótka, prosta i dotyczyć konkretnego problemu (przykładowo: ja Ola jestem spokojna). Usiądź w wygodnej pozycji, zrelaksuj się, zamknij oczy i zacznij powtarzać swoją formułkę wyobrażając sobie jednocześnie jej efekt (w moim przypadku, spokojną Olę). Następnie sformułuj sugestię pomedytacyjną (przykładowo: ja Ola jestem spokojniejsza, z uśmiechem patrzę na świat i widzę wylewające się dobro z ludzi itp.) Wyjdź z medytacji. Dobre myśli mają wielką moc i sprawiają radość. Początkowo sobie coś wyobrażasz, potem trafia to do zmysłów i pobudza działanie. Na końcu stoisz przed dokonaniem.

3. Medytacja oddechem.
·  Po prostu skoncentruj się na oddechu, na każdym wdechu i wydechu.
·   Koncentracja na oddechu wraz z odliczaniem - o tym pisałam już wcześniej. Skup się na każdej liczbie z osobna, gdy skończysz zakończ medytację.

4. Modlitwa. Przyjmij wygodną pozycję, zrelaksuj się. Zacznij wypowiadać na głos lub w myślach modlitwę, którą wybrałeś. Mów bez pośpiechu, raz za razem. Gdy będziesz gotów zakończ.

Medytuję rano, czasem jeszcze pod wieczór. Poranna praktyka nastraja mnie pozytywnie, uspokajam się i wyciszam, dzięki temu moja koncentracja jest na wysokim poziomie.

Nie jestem specjalistą od spraw medytacji, jednak chciałam przedstawić jak można zacząć, jak to wygląda z mojej strony, jak tłumaczę sobie pewne rzeczy. Rozumiem medytację, jako coś giętkiego, co formuje się pod ciężarem każdej duszy. I każdy powinien znaleźć własny sposób.


Dziękuję za poświęcony mi czas.

4 komentarze:

  1. Baardzo podoba mi się nazwa bloga :) Idealna. Zachwyciłaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja chyba jeszcze nie jestem gotowa na tego typu medytację, jak na razie preferuję tę w ruchu, ale może się to jeszcze zmieni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Medytacja jest bardzo różnorodna. Joga, czy nawet sprzątanie są dobrym sposobem na jej praktykowanie.

      A co Ty masz na myśli pisząc w ruchu?

      Usuń

Instagram

Jestem na instagramie