wtorek, 11 października 2016

10 sposobów na obniżony nastrój



Jesień to czas, który ja osobiście uwielbiam. Ten zapach w powietrzu, szeleszczące liście pod nogami, ubywający ludzie na ulicach, spokój. Kiedyś twierdziłam, że jak dla mnie mogłaby istnieć tylko jesień. Jednak sami musicie przyznać, że jest to jeden z najbardziej melancholijnych okresów w roku. Jak bardzo na wiosnę rozpiera nas energia, tak jesienią bywa, że nic się nam nie chce. Nasz nastrój ulega pogorszeniu, bardzo często bez żadnej konkretnej przyczyny. Ostatkami sił zaparzamy sobie herbaty z imbirem i wślizgujemy się pod koc z książką. Często chcemy przetrwać jesień. Sama się łapię na tym, że na pytanie: dlaczego jesteś smutna? Odpowiadam: to nie smutek, to jesień - odpychająco machając ręką. Jednak, czy nie lepiej by było w ten czas żyć, a nie chować się ukradkiem w wełnianych ramionach?


Często nie musi być jesień, żeby nasz dobry nastrój uległ pogorszeniu. Czasem gorszy dzień, stresująca sytuacja w pracy, porażka. Wszystko to składa się na ogarniający i niwelujący nasze plany smutek. Do tego nasza samoocena spada i wtedy już nasze działania nie mają żadnego sensu, przynajmniej tak myślimy. Dlatego co zrobić, żeby to uczucie minęło? Jak sobie radzić ze słabszymi momentami? Jak możemy sami stworzyć opór na ten rodzaj melancholijnego myślenia? Bo przecież da się przejść przez trudne okresy w płynny sposób, niekoniecznie wycinając ten moment z życia.

Mam dla Was dziesięć propozycji jak poprawić sobie nastrój, które sama stosuję na sobie. Nie zawsze jakaś działa, ale od razu skłaniam się w kierunku następnej, aż uda mi się uwolnić od poczucia wszechogarniającej beznadziei.

Taniec
Włącz najbardziej wesołą muzykę świata, taką, której może i nie słuchasz, takiej, która by Ci do głowy nie przyszła na co dzień: latynoskie rytmy, disco polo, Bieber i tańcz! Nie boj się, ze tego nie potrafisz. Po prostu rób to do utraty tchu. Im zabawniej tym lepiej. Zacznij lekko kołysząc się na boki jeżeli jesteś wstydliwy, a potem wyzbądź się wszystkich zahamowań. Przecież nikt na Ciebie nie patrzy, więc nie masz nic do stracenia. Ruszaj w rytm salsy do kuchni, czy na przedpokój, baw się tą chwilą, zapomnij o smutkach.

Trening
Nic nie uwalnia endorfin jak dobry trening. Więc zajrzyj do wpisu aktywność fizyczna i rusz się. Idź pobiegać, zrób kilka przysiadów, albo uderzaj w powietrze jakby było powodem twoich zmartwień. Jedyne co musisz zrobić to solidnie się spocić. Wyrzucić przez ruch wszystko co Cię martwi i gryzie. Wszystkie te negatywne emocje. Spróbuj, a zobaczysz, że będzie warto!

Uśmiechnij się
Idź do lustra i się uśmiechnij. Wiem, że może nie jest Ci wesoło, ale się uśmiechaj, spraw, żeby Twoja twarz przywdziała ten rodzaj układu. Może na początku będzie to grymas, ale próbuj dalej do skutku. Uśmiechaj się. Raz za razem, bo nasz umysł nie wie co jest prawdą, a przez ten sztuczny uśmiech trochę go oszukujesz i sprawisz, że będzie lepiej, że w to uwierzysz.

Zabawa z psem
Nie wiem czy istnieje możliwość zabawy z innym zwierzęciem, bo takiego nie posiadam. Ale wiem, że ten mały gamoń jest w stanie poprawić mój nastrój, swoim naiwnym podejściem do świata. Dla niego ważne jest, żebyś rzucił mu zabawkę i trochę się podroczył, a będzie patrzeć na ciebie jakbyś był całym jego światem. Ten rodzaj aktywności mnie relaksuje, sprawia, że czuję się lepiej, bo ta mała istota jest zadowolona, że poświęciłam jej czas i uwagę. Spróbuj pomaga.

Spędzaj czas z bliskimi
Najlepiej po za domem, nie zamykaj swoich zmartwień w czterech ścianach daj im oddychać, nadaj im perspektywy. Porozmawiaj z bliskimi, przyjaciółmi niech wyrażą opinię na temat powodu Twojego obniżonego nastroju. Powiedz dlaczego tak jest, wysłuchaj, szczególnie tych, co dają Ci konstruktywną krytykę, ale się nad sobą nie użalaj. Nie jesteś pierwszym i ostatnim z takimi problemami i wiem, że mają one ogromny wpływ na Twoje życie, jednak nie jest to powód, żeby się tym dręczyć i przy okazji innych.

Natura
Nie bierz telefonu i wyjdź na spacer, w góry, do lasu, na plażę, gdziekolwiek mieszkasz znajdź kawałek zielonej przestrzeni. Idź tam i słuchaj wiatru, ptaków, nabierz spokoju w płuca, odpocznij. Przy naturze wszystko wydaje się prostsze i przede wszystkim spokojniejsze. A Tobie ten spokój naprawdę jest teraz potrzebny.

Kąpiel
Weź długą kąpiel, albo gorący prysznic. Oczyść symbolicznie swoje ciało ze zmartwień. Zrelaksuj się. Zadbaj o siebie i ubierz się w schludne ubranie. Czuj się dobrze w swojej skórze. Często to jak wyglądamy ma wpływ na nasze samopoczucie, takie psychologiczne zagranie.

Medytacja
Medytowanie uspakaja nasz umysł, wycisza, pozwala spojrzeć na niektóre sprawy z innej perspektywy. Dzięki niej dojdziesz do wewnętrznej harmonii, więcej o tym możesz przeczytać we wpisie o medytacji dla początkujących. Zapraszam do spróbowania nawet bez obniżonego nastroju, a na co dzień.

Dieta
Często powodem naszego obniżonego nastroju jest źle dobrana dieta, za czym idzie niedobór witamin. Dlatego zrób badania krwi i skontaktuj się z dietetykiem, ustalcie razem jakieś wyjście z tej sytuacji.
Także zły nastrój wynika z wyrzutów sumienia spowodowanych objadaniem się, dlatego skoryguj to co jesz, obserwuj siebie, sprawdź co możesz jeść, a co odbiera Ci energię. Może Ci pomóc wpis jak jeść mniej a lepiej.

Daj sobie czas
Czasem o prostu musisz odbyć symboliczną żałobę , połakać, powściekać się i przespać z tym. To naturalne i często nie warto z tym walczyć. Dlatego daj sobie czas, bo zawsze to mija.



Mam nadzieję, że znalazłeś coś dla siebie. Kilka z tych punktów polecam praktykować na co dzień, dla jeszcze lepszego samopoczucia, a także dla rozwoju fizycznego, czy też duchowego. Nie chodzi o muskuły, a o to, że ćwicząc mamy większą samoocenę i jesteśmy wytrwalsi w dążeniu do celu, do realizacji marzeń. Zaś dzięki medytacji, zobaczysz świat i swoje życie z innej, szerszej perspektywy i uświadomisz sobie, co dla Ciebie jest ważne w życiu i nauczysz się być dobrym, lepszym człowiekiem.

Pamiętaj, że to co złe zawsze mija i szkoda czasu na zamartwianie się, często z powodów na jakie nie mamy wpływu. Niech każda zła sytuacja Cię motywuje do stania się jeszcze lepszą wersją siebie. I spójrz na wszystko co wokół Ciebie, bo naprawdę jest pięknie. A liście na wiosnę odżyją.


A jakie są Wasze sposoby na obniżony nastrój?

Dziękuję za poświęcony czas
Ola

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Instagram

Jestem na instagramie